Przygotowany test sprawdza umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstu literackiego (fragment "Szatana z VII klasy") jak równiez umiejętność czytania, korzystania z hasła słownikowego. Po przeprowadzeniu lekcji dotyczących np. korzystania ze słowników, mozna wykorzystac ten test, a rozwiązujący go uczniowie wykazą sie umiejętnością odczytywania elementów hasła słownikowiego.
Przeczytaj tekst i hasło ze słownika, następnie odpowiedz na pytania.
„Indywidua nie pochodzą z tych stron – pomyślał Adaś z uśmiechem. – Tutejsi ludzie nie odważyliby się przenigdy palić trzech świec równocześnie, gdyż ktoś wtedy musi umrzeć. Zobaczymy, kto taki? Aha! >> Malarz<<, oczywiście... Tego drugiego nie widziałem nigdy”.
Ten drugi był ludzkim szkieletem, chudym i kościstym; gdyby nie skóra i odzienie, mógłby bez charakteryzacji udawać śmierć w szopce. Widać było wyraźnie, jak mu się porusza grdyka, tak ostro w przód wysunięta jak kość piersi ptaka. Przysłuchiwał się pilnie temu, o czym z gwałtownymi ruchami rąk opowiadał fałszywy malarz. Widać było, jak ten wyjmuje z kieszeni papier z pismem Adasia i powoli czyta. Musiał dobrnąć do ustępu z tajemniczymi znakami, gdyż przerwawszy czytanie pokazał papier chudeuszowi (...) Szkielet z latającą grdyką wziął papier w ręce, zbliżył go do świecy i patrzył w niego baranim spojrzeniem.
indywiduum n VI; lm M. ~dua, D. ~duów 1. «poszczególna jednostka, poszczególny żywy organizm; osobnik» 2. lekcew. «osoba bliżej nie znana (zwykle podejrzana, niepewna); osobnik» Nędzne, podłe, podejrzane indywiduum. <łc.>
lekcew. = lekceważąco
- Przeczytaj wyjaśnienie słowa „indywiduum” i odpowiedz jaki był stosunek Adasia do postaci, które obserwował:
a) negatywny
b) pozytywny
c) obojętny
2. W którym znaczeniu w tekście zostało użyte słowo „indywidua”? ............................
3. Jak będzie brzmiał dopełniacz, l. mn od „indywiduum”? ..........................................
4. Z jakiego języka pochodzi wyraz „indywiduum”? .......................................................
5. Palenie trzech świec równocześnie oznaczało, że:
a) wkrótce ktoś rozwiąże zagadkę
b) ktoś wpadnie w pułapkę
c) ktoś umrze
6. Wyróżniony tekst (pogrubiona czcionka) zaliczymy do:
a) wiersza
b) opisu
c) opowiadania
7. Grdyka została porównana do:
a) patyka
b) skrzydła kurczaka
c) kości piersi ptaka
8. „Spojrzenie baranie” oznacza:
a) mądre, inteligentne spojrzenie
b) głupie, tępe spojrzenie
c) ciekawe, interesujące spojrzenie
9. Podkreślony fragment tekstu należy odczytywać:
a) w znaczeniu dosłownym
b) w znaczeniu przenośnym
c) bardzo poważnie
autor: Radosław Stańczak
|